Placek z ciecierzycy z czym tylko chcesz…

Uwielbiam jeść, to nie podlega dyskusji, z gotowaniem jest już różnie.. Czasem mam dni, że spędzam w kuchni cały dzień, pichcę, piekę, eksperymentuję. Jednak zdarzają się też dni, kiedy na sam widok pieca uciekłabym, gdzie pieprz rośnie. W takich przpadkach ratują mnie moje sprawdzone ekspresowe dania. Placek z mąki z ciecierzycy, zwany również omletem wegańskim, zalicza się właśnie do takich szybkich i łatwych potraw. 
Jedynym „skomplikowanym” składnikiem jest mąka z ciecierzycy, dlatego staram się ją mieć zawsze pod ręką. To co będzie jeszcze potrzebne, zależy tylko od wyobraźni i zawartości waszej lodówki. Sama wersja podstawowa, podana z sałatką też jest bardzo pyszna. Ja uwielbiam mój placek z podsmażoną cebulką i pieczarkami. Warto też spróbować z papryką pokrojoną w kostkę, pomidorkami, grilowaną cukinią bądź bakłażanem… Opcji jest naprawdę wiele. 
Przejdźmy więc do przepisu.
Placek z mąki z ciecierzycy (przepis podstawowy)
placek z ciecierzycy

SKLADNIKI


szklanka mąki z ciecierzycy
około szklanka wody
sól, pieprz
ulubione przyprawy (ja dodaję mieszankę przypraw do kurczaka, płatki drożdżowe)

olej do podsmażenia


  1. Wsypujemy mąkę do miski i dolewamy powoli wodę jednocześnie mieszkając masę. Konsystencja powinna być gęstsza niż na naleśniki.
  2. Dodajemy przyprawy i mieszamy jeszcze raz.
wegan omlet
Wersja z pieczarkami.

SKLADNIKI


cebulka
pieczarki

olej do podsmażenia


  1. Cebulką podszklić na rozgrzanym oleju następnie dołożyć pokrojone pieczarki i posmażyć. Przełożyć na talerz.
  2. Masę na placki rozlewać porcjami na rozgrzanym oleju na patelnie i na wierzch ułożyć pieczarki. Smażyć aż dół placów będzie rumiany i odwrócić na drugą stronę.

Kilka rad:
  •  Surowe ciasto na placki, kiedy postoji jakiś czas staje się gęstsze, to normalne, bo ciecierzyca zaczyna pęcznieć, należy dodać wtedy trochę wody do uzyskania pożądanej konsystencji.
  • Podpieczone pieczarki można od razu zalać ciastem, trzeba tylko uważać aby nam się nie przypaliły i odpowiednio wcześniej obrócić na drugą stronę.
  • Danie jest nie tylko szybkie i smaczne, ale bardzo wartosciowe, ciecierzyca to przecież bogate źródło roślinnego białka.
Smacznego!

8 myśli w temacie “Placek z ciecierzycy z czym tylko chcesz…

  1. Pingback: Muffinki na słono
    1. Lektyny są naturalnym element diety człowieka, występują nie tylko w nasionach strączkowych, ale także w owocach, warzywach, zbożach, rybach, mleku. W historii odnotowano zatrucia lektyną, ale UWAGA po spożyciu surowej, nie dogotowanej, a także surowej suchej fasoli. Moczenie, obróbka termalna, powodują jednak, że można i z korzyściami dla zdrowia spożywać rośliny strączkowe. Lektyny posiadają ponad to korzystne właściwości anyrakowe.
      Pozdrawiam

      Polubienie

      1. O korzyściach nigdy nie czytałem. Wiem za to o przykrych konsekwencjach… ugotowanej fasoli. Jeśli masz źródła, chętnie je poczytam, bo to ważny temat

        Polubienie

      2. Rośliny strączkowe, w tym fasola, po wymoczeniu i ugotowaniu może być spokojnie spożywana i to z korzyściami dla naszego zdrowia. Wiele badań naukowych potwierdza zdrowotne korzyści roślin strączkowych.

        Jeśli o same lektyny chodzi to podaje Ci kilka badań naukowych
        rak
        De Meja EG et al., Lectins as bioactive plant proteins: a potential in cancer treatment, 2005, Crit Rev Food Sci Nutr
        Palharini JG et al., Eutirucallin: A Lectin with Antitumor and Antimicrobial Properties, Front Cell Infect Microbiol, April 2017
        Evans RC et al., Diet and colorectal cancer: an investigation of the lectin/galactose hypothesis, Gastroenterology, Juni 2002
        Evans RC et al., Diet and colorectal cancer: an investigation of the lectin/galactose hypothesis, Gastroenterology, Juni 2002

        Jeśli chodzi o lektynę, to badanie jakie przeprowadzono do tej pory, to spożycie nieugotowanej i niedogotowanej fasoli – to z udziałem ludzi oraz surowej lektyny podawanej szczurom.
        Freed, 1979; Leiner i in., 1986
        lektyna w surowych i niedogotowanych ziarnach
        Venter FS, Thiel PG, Red kidney beans to eat or not to eat? S Afr Med J 1995
        Abdullaev FI et al., Antitumor effect of plant lectins, Nat Toxins, 1997
        Jordinson, M, et al. Soybean lectin stimulates pancreatic exocrine secretion via CCK-A receptors in rats. Am J Physiol 1996;270(4 Pt I):G653-G659.

        Zawrtość lektyn w moczonej i gotowanej fasoli
        Ibrahim, SS. Effect of soaking, germination, cooking and fermentation on antinutritional factors in cowpeas. Nahrung/Food. 2002; 46(2):92-95.
        Effect of cooking and germination on phenolic composition and biological properties of dark beans (Phaseolus vulgaris L.).

        Polubienie

      3. Nie mogłem się oprzeć i sprawdziłem. Niestety nie mam dostępu do pełnych tekstów. W związku z tym nie mogę z nich wyciągnąć wniosków. Wielokrotnie przekonałem się, że tytuł i abstrakt potrafi sugerować wnioski sprzeczne z zawartością. Dlatego nie wolno czytać samych abstraktów i z nich i samych wyciągać wnioski. To mało naukowe i po prostu zwodnicze. Ale na pierwszy rzut oka, i na podstawie mojej wiedzy biotechnologicznej oraz tego co opisywałem na stronie, nie dowodzą one niczego, o czym pisałaś. Przepraszam… Trzeba bardzo uważać z artykułami i konfrontować z wiedzą, a czasem i zwykła logiką. Wielokrotnie musialem takie głupoty wrzucać. Niestety.

        Polubienie

      4. Podałam Ci źródła badań, których nie przeczytałeś, i słusznie stwierdzasz, że nie możesz wyciągnąć z nich wniosków dlatego nie rozumiem Twojego stwierdzenia „Ale na pierwszy rzut oka (..) nie dowodzą one niczego, o czym pisałaś“. Jeśli chiałeś tylko przekonać mnie do Twojego zdania o „przykrych konsekwencjach… ugotowanej fasoli“ to nie udało Ci się i dalsza dyskusja nie ma sensu. Zgadzam się, że lektyna jest szkodliwa w nieugotowanej czy dogotowanej fasoli, bo to zostało udowonione naukowo. Jeszcze z tym się z Tobą zgadzam „Trzeba bardzo uważać z artykułami i konfrontować z wiedzą“ i tego Ci życzę. Spokojnej majówki.

        Polubienie

Odpowiedz na Monika Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s