Jak nie być ciągle głodnym

„Cały czas jem, a ciągle jestem głodna” „Niedawno zjadłam przecież obiad, a już bym coś zjadła” – wiele razy słyszę te stwierdzenia. Może Ty też tak masz? Pewnie zadajesz sobie pytanie – Jak nie być ciągle głodnym? 

jak_nie_byc_ciagle_glodnym

Poznaj czynniki, które wpływają na to, że odczuwasz nadmierny apetyt i doweidz się co możesz z tym zrobić.

#1 JESZ ZA MAŁO – JAK NIE BYĆ CIĄGLE GŁODNYM

Jedzenie to nasze paliwo, do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebujemy odpowieniej jego ilości. Jeśli jesz za mało to nic dziwnego, że jesteś ciągle głodna, ciało w ten sposób domaga się więcej energii. Tak jak w samochodzie, jeśli wlejesz za mało benzyny do baku to będzie ciągle palić się czerwona lampka.

#2 JESZ ŹLE SKOMPONOWANE POSIŁKI – JAK NIE BYĆ CIĄGLE GŁODNYM

Nie tylko za mało jedzenia może powodować ciągłe uczucie głodu, ważne jest też to co ląduje na talerzu. W osiągnięciu poczucia sytości pomogą nam białko, zdrowe tłuszcze i błonnik. W ułatwieniu odpowiedniego zbilansowania posiłku służy metoda talerza, więcej o tym poczytasz tu.

Białko wpływa na tak zwany hormon głodu gerlinę. Im więcej żołądek wydziela greliny tym mamy większy głód. Przed jedzeniem wzrasta poziom hormonu, po jedzeniu jego poziom spada. Badania dowodzą że jego największy spadek następuje po zjedzeniu białka. Jak zwiększyć spożycie białka w posiłkach znajdziesz w tym poście -> tu.

Zdrowe tłuszcze mają natomiast wpływ na leptynę. Hormon ten stoi po przeciwnej stronie do greliny, leptyna reguluje odczucie głodu i zmniejsza apetyt. Podukowana jest ona między innymi w tkance tłuszczowej. Kiedy tkanka tłuszczowa jest wypełniona, zaczyna wytwarzać leptynę, pod której wpływem ciało dostaje sygnał, że jest najedzone.

Błonnik zawierające go produkty wymagają wiekszego żucia, poprzez co szybciej dochodzi sygnał do mózgu, że jemy. Dodatkowo błonnik zwiększa swoją objętość w żołądku i wymaga więcej pracy do jego strawienia. To wszystko powoduje, że czujemy się dłużej syci. Gdzie znajdziesz błonnik: produkty pełnoziarniste, strączki, warzywa

#3 JESZ Z NUDÓW LUB STRESU – JAK NIE BYĆ CIĄGLE GŁODNYM

Czy jestem teraz głodna czy może mi się nudzi? Warto zadać sobie to pytanie zanim kolejny raz sięgnie się do lodówki. Nie zawsze jemy bo jesteśmy głodni, czasem stres czy nuda są przyczynami naszego apetytu.

Co z tym zrobić? Stwórz listę rzeczy, które możesz zrobić kiedy Ci się nudzi i rób je zanim przyjdzie głód. Jeśli powodem Twojego ciągłego jezenia jest stres, naucz się rozładowywać napięcie w inny sposób, spacer, medytacja, telefon do przyjaciółki.

#4 ZAPOMINASZ O POSIŁKU – JAK NIE BYĆ CIĄGLE GŁODNYM

Wychodzisz z domu szybko bez śnidania, w pracy zapominasz o przerwie obiadowej. Nic dziwnego, że ciągle jesteć głodna i szukasz jakiś szybkich (często niestety niezdrowych i tuczących) przekąsek. Ty naprawdę jesteś głodna.

Co z tym zrobić? Zaplanuj sobie dnia poprzedniego co i o której godzinie będziesz jadła. Najepiej jeśli będą to trzy posiłki i jedna przekąska. Pomóc też może ustawienie alarmu w telefonie przypominającego o porze posiłku.

#5 PIJESZ ZA MAŁO WODY – JAK NIE BYĆ CIĄGLE GŁODNYM

Często odczuwamy głód, a tak na prawdę chce nam się pić. Jeśli pijesz w ciągu dnia za mało wody ten mechanizm może pojawić się i u ciebie.

Co z tym zrobić? Kiedy poczujesz się głodna najpierw napij się wody i odczekaj trochę. Zadbaj o odpowiednie nawodnienie w ciągu całego dnia.

#6 ZA MAŁO ŚPISZ – JAK NIE BYĆ CIĄGLE GŁODNYM

Brak snu ma wielki wpływ na poczucie głodu. Ma on związek z już wyżej wymienionymi hormonami, kiedy śpisz za mało może to prowadzić do niedoboru leptyny (= odczuwasz głód), równocześnie wzrasta poziom greliny, która stymuluje poczucie głodu. Dlatego często po nieprzespanej nocy jesteśmy na modusie ciągle głodny.

Co z tym zrobić? Postaraj się codziennie spać od siedmu do ośmiu godzin.

A Ty z jakigo powodu jesteś ciągle głodna? Już wiesz co możesz z tym zrobić?

Miłego dnia
@Monika


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s